#5050×2020 taahhüdüne rağmen Venedik’te 21 filmden sadece ikisi kadınların

Sinemada cinsiyet eşitliğini hedefleyen “#5050×2020” taahhüdü imzalayan Venedik Film Festivali’nde 21 filmden 19’unun erkeklere ait olması tepkilere neden oldu.

Bu yıl 76’ncısı gerçekleşecek olan Venedik Film Festivali’nde açıklanan ana yarışma programında 21 filmden sadece ikisi yönetmen kadınlara ait. Festivalin sinemada cinsiyet eşitliğini hedefleyen “#5050×2020” taahhüdü imzalamış olmasına rağmen 21 filmden 19’unun erkeklere ait olması eleştirileri beraberinde getirdi.

Reklam
Reklam

28 Ağustos-7 Eylül tarihleri arasında düzenlenecek festivalde Altın Aslan için yarışacak 21 filmden sadece ikisi kadın yönetmenlerin imzasını taşıyor. Bu filmler, ilk filmi Vecide’yle (Wadjda, 2012) “Suudi Arabistan’ın ilk kadın yönetmeni” unvanını elde eden Haifaa Al-Mansour’un “The Perfect Candidate” ve Avustralyalı Shannon Murphy’nin ilk uzun metrajı “Babyteeth”. Bu oran yönetmen kadınların yarışmadaki temsiliyetinin yüzde 10’un altında kalması demek.

Festival direktörü Alberto Barbera, sinema sektöründe 2020 yılına kadar cinsiyet eşitliğinin sağlanmış olmasını hedefleyen uluslararası “#5050×2020” taahhüdü imzalamıştı. Filmlerin açıklanmasından sonra eleştiri oklarının hedefi olan festival direktörü Barbera yaptığı açıklamada; filmler seçilirken cinsiyete değil niteliğe öncelik verildiğini, festivalde bir cinsiyet kotasının uygulanamayacağını, böyle bir ‘dayatmaya teslim olmaktan’ ise görevinden ayrılmayı tercih edeceğini söyledi.

Reklam
Reklam

Bir başka tepki de, ABD mahkemelerinde cinsel saldırıdan hüküm giymiş olan 86 yaşındaki Roman Polanski’nin son filmi “An Officer and a Spy”a festivalde yer verilmesi. Festival direktörü Barbera, bu eleştirilere karşılık ise “Roman Polanski Avrupa sinemasının yaşayan son büyük ustalarından biri. İlerleyen yaşına rağmen çok kuvvetli bir filmle çıkageldi” ifadelerini kullandı.

Bu yılki Cannes Film Festivali’nin yarışma bölümünde filmlerden dördü, Berlinale’de ise yedisi yönetmen kadınlara aitti.